A Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kara Tolna Vármegye Önkormányzatával, a Tolna Vármegyei Szakképzési Centrummal és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával együttműködve 2025. január 31-ére tudományos konferenciát szervezett, ahol 35 előadó részvételével 4 plenáris- és 31 szekcióelőadáson a szakoktatói képzésükhöz kapcsolódó tématerületeket járták körül.
A konferencián a NAK nevében Vendégh Edit, a NAK Tolna Vármegyei Szervezetének elnöke köszöntötte a résztvevőket. Elnök asszony az ágazat helyzetéről, a benne zajló technológiai változásokról és arról beszélt, hogy ez hogyan érinti az elöregedő gazdatársadalmat. A NAK elkötelezett a sikeres generációváltásban, ezért minden olyan gazdasági és oktatási szereplővel együttműködik, akik a jövő agrárszakembereit modern tudással vértezik fel.
A konferencia plenáris előadásai keretében Dömötör Csaba, a Tolna Vármegyei SZC kancellárja bemutatta a szakképző intézmények helyi szintű válaszait a gazdaság igényeire, Zsolnay Gábor gazdasági szaktanár, egyetemi oktató a szakképzés céljait, feladatait és módszereit ismertette, Prof. Dr. Lükő István ny. egyetemi magántanár (PTE) a szakmai oktatók helyéről és szerepéről beszélt a szakképzés mai kihívásaiban, végül pedig Dr. Boronkai Dóra intézetigazgató, egyetemi docens (PTE) az oktatóvideók pedagógiai kommunikációs jellemzőit mutatta be. Az ebédet követően négy tématerületen került sor szekcióelőadásra, ezek a következők:
- A Szakképzés aktuális kihívásai,
- Jó gyakorlatok a felnőttkori tanulás és az élethosszig tartó tanulás terén,
- A szakképzés és a munkaerőpiac kapcsolódási pontjai,
- Innovatív pedagógiai módszerek.
A nap második felében megtartott szekcióülések egyikén Olasz Judit, a NAK Szakképzési és Szaktanácsadási Igazgatóságának szakképzési szakértője tartott előadást, amelyben ismertette az ágazati szakképzésben jellemző tendenciákat és az azt befolyásoló tényezőket. Elmondta, hogy a 2023/2024-es tanévben 143 szakképző intézményben az összes tanulói és felnőttképzési jogviszonyban szakmát tanulók 7,17%-a (22.415 fő) tanult valamilyen agrárszakmát. Az elmúlt három évben ez a szám folyamatos emelkedést mutat, vagyis egyre többen választanak agrárszakmát. Mindeközben az elmúlt tíz évben az agrárszakképzést folytató intézmények száma összesen 104 intézménnyel lett kevesebb.
Az előadás második részében a duális agrárszakképzés helyzetét, tapasztalatait, valamint a munkaerőpiaci helyzetet mutatta be a szakértőnk. A kamarai nyilvántartás szerint a 2023-ban működő több mint 76 ezer mező-, erdőgazdasági és élelmiszeripari vállalkozás csupán valamivel több mint 3 százaléka szerepelt a NAK duális képzőhely nyilvántartásában.
Fontos kiemelni, hogy a folyamatos aktivitás fenntartásában van még hova fejlődni, hiszen a nyilvántartott vállalkozásoknak alig több mint 12%-a fogadott ténylegesen tanulókat 2023-ban. A szakképzési munkaszerződés bevezetése nem kedvezett a duális képzésnek, jelentősen le is csökkent a képzőhelyek száma, de azóta már folyamatos növekedés mutatkozik. Jelenleg az agrárszakképzésben szakirányú oktatásban részt vevő diákok ötöde rendelkezik szakképzési munkaszerződéssel.
A felmérésekből az is kiderül, hogy a duális képzésben résztvevő vállalkozások elsősorban a saját munkaerőutánpótlást szeretnék biztosítani. A fogadott tanulókkal kapcsolatban javasolják a tanulók előzetes pályaalkalmassági szűrését és alapkompetenciáik, problémamegoldó képességük, illetve rendszerben való gondolkodásuk fejlesztését. Kiemelkedő fontosságú a tanulók képzőhelyre történő szállításának biztosítása, valamint a duális képzés agrárgazdaságra jellemző munkacsúcsokhoz igazítása.
Az előadások kivonatát a szervezők egy absztrakt kötetben foglalják össze, amely ITT érhető el.
A NAK az Agrárközgazdasági Intézet Nonprofit Kft-vel (AKI) való együttműködés keretében az elmúlt években és a jövőben is segíti az agrárszakképzési centrumok szakmaszerkezeti döntéseit, a képzési kereslet és kínálat egyensúlyának megteremtését azzal, hogy az előadáson elhangzott témákban folytatja a közös kutatási munkát.
NAK Szakképzési és Szaktanácsadási Igazgatóság