Élelmiszeripar

Az emberi lét megköveteli a táplálkozást, ezért már az ősember is termelt élelmiszer eredetű hulladékot, amely azonban az akkori élelemforrások jellegéből adódóan kizárólag állati és növényi eredetű maradékok voltak. Ebben az időben a táplálkozásból származó hulladékok megsemmisítéséről a természet és az élővilág gondoskodott. Az antropológiai kutatásokból ismert táplálkozás fejlődés, valamint a népességszaporodás eredményeként megjelenő nagyobb mennyiségű hulladék az ókorra datálható, de a kezeletlenség problémaköre a középkorban jelent meg. A fertőzések terjedése is indokolttá tette főleg a városokban, hogy a keletkező hulladékot összegyűjtsék, valamilyen módon kezeljék és fokozottabban figyeljenek a higiéniára.

Az 1700-as évek végén a városok hoztak szabályozásokat a kötelező utcaseprésről, illetve a keletkező a hulladékokat a városon kívülre hordták. Ennek megfelelően a hulladékok elhelyezése településenként külön lerakókban valósult meg. A hulladékgazdálkodásban az elhelyezés mellett az 1800-as években vetődött fel a hulladékégetés gondolata, amelyben a megsemmisítés és a felhasználható energiává alakítás lehetőségét látták.

A történelmi példák szemléltetik, hogy a hulladékok keletkezése és azok elhelyezése, megsemmisítése hasznosítása nem újkeletű probléma, ezért a vonatkozó szabályozás az Európai Unió joganyagának egyik legrégebbi területe. 1975 óta van hatályban olyan keretjogszabály, amely a hulladékgazdálkodás rendszerét építi fel.

Hazánkban még az EU csatlakozás előtti időszak jogharmonizációja keretében került bevezetésre ilyen átfogó rendszer, amely alapját képezi a magyarországi szabályozásnak. A hulladékgyűjtés ma megszokott formája 2016. január 1-jétől lépett életbe. A szelektív hulladékgyűjtés Budapesten már a 90-es évektől bevezetésre került, majd fokozatosan terjesztették ki az ország többi településére, azonban nem egységes elvek alapján működött, így a meglévő rendszer megreformálásra, egységesítésre szorult.

Az átalakítással a hulladékgazdálkodási közfeladat szétvált állami és önkormányzati közfeladatra. Az állami feladatok ellátására az állam koordináló szervezetet hozott létre Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaság néven. A társaság feladata lett a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás működtetése, az ellátandó feladatok jellegének, feltételeinek, a kapcsolódó elkülönített hulladékgyűjtési-, hasznosítási célok, irányok, feladatok meghatározása. Az országban hulladékgazdálkodási régiókat alakítottak ki optimalizált területi elrendezés alapján, ahol az érintett önkormányzat és az NHKV Zrt. által megfelelőnek ítélt közszolgáltató végzi a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást. Az új rendszernek köszönhetően sikerült jobban összefogni a hulladékkezelést.

A kormány 2020-ban elfogadta a Klíma- és Természetvédelmi Akciótervet, amely tartalmazza a hulladékcsökkentésre, az országban található illegális hulladékok felszámolására vonatkozó intézkedéseket is. A terv megalkotásával és elfogadásával a körforgásos gazdaságra való áttérés elősegítését várja a Kormány és olyan újítást vezet be a hulladékgazdálkodásban, amely nyersanyagként kezeli a hulladékokat. A változások során – összhangban az EU törekvésekkel – megújításra kerül a visszaváltási rendszer, átalakul a környezetvédelmi termékdíj és ezzel egyidőben bevezetésre kerül a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere.  

Az egységes hulladékgazdálkodás rendszerének kialakítása érdekében a Kormány közbeszerzési felhívást tett közzé 2022-ben az állami feladatok gyakorlati jogának koncesszióba adása érdekében. A közbeszerzés nyertese a MOL lett, amely feladatai közé a közszolgáltatási és az intézményi résztevékenységek körébe tartozó hulladékok átvétele, gyűjtése, elszállítása, előkezelése, kereskedelme és kezelésre történő átadása tartozik 2023. július 1-től. Az intézményi résztevékenységek közé tartozik a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer feladatainak ellátása és a kötelező visszaváltási rendszer működtetése is.

A koncesszor feladatát az ország teljes területén végzi majd, amely során közel 1,8 millió gazdálkodó szervezet által termelt hulladékkal kell gazdálkodnia, ideértve a 400 ezres kamarai tagság által kibocsátott mennyiséget is.

Tagjaink legnagyobb változásként azonban nem a tevékenységet végző gazdasági szereplő váltást, hanem az átalakításra és bevezetésre kerülő adminisztrációt, illetve a jelentési kötelezettség-növekedést fogják tapasztalni, amely sok kérdést vet majd fel. A koncesszori szerepkörökről, az intézményi körbe tartozó gazdálkodók és vállalkozások kötelezettségeiről és az induló rendszer működéséről, valamint a megváltozott jogszabályi környezetről a zökkenőmentes átállás érdekében online rendezvényt tartott a Kamara 2023. március 30-án, amelyről készült felvétel ezen a linken vissza nézhető.

Az előadások anyagait az alábbi linken tudják megtekinteni:

A COREPER a napokban tárgyalta a csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló irányelv felülvizsgálatának kérdéseit. A javaslat három fő célkitűzése: a jelenlegi csomagolási hulladéktermelés csökkentése; a költséghatékony körforgásos gazdaság elveinek előmozdítása az egész iparágban; és az újrahasznosított anyagok felhasználásának növelése a csomagolásban. Ezzel kapcsolatosan szigorú célszámokat fogalmaz meg az újrahasznosítással, újrafelhasználással, és a komposztálható csomagolás kritériumaival kapcsolatban.  Tagjainkat ezekben a kérdésekben is igyekszünk minél hamarabb és részletesebben tájékoztatni.

 

NAK/Szécsényi Tamás

 

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám